Fotograferen is kijken, denken, doen.
Iets op foto zetten kunnen wij allemaal. Maar tussen een foto of een geslaagde plaat zit een groot verschil. Kijken, denken, doen. Het klinkt zo simpel. Vijf woorden die een geslaagde plaat inleiden.
Via de fotoclub bood Janny Wierenga in verband met haar opleiding tot mentorschap bij de fotobond een drietal avonden aan om met een klein groepje samen te komen en haar visie op onze foto’s los te laten.
Janny had voor de club een presentatie gehouden en een aantal foto’s beoordeeld. Dat kwam allemaal helder en duidelijk over, dus ik was benieuwd wat deze BMK-er nog meer te vertellen had.
Met deze vijf woorden begon de eerste les. Aan de hand van een checklist gingen wij de meegenomen foto’s beoordelen en kijken wat de maker in gedachten had, op de foto heeft gezet en of datgene tot een goed resultaat leidde, met de kanttekening dat niet elk punt in de foto hoeft te zitten.
De checklist met de negen beknopt uitgewerkte punten:
1. Compositie
– Vorm
– Ritme
– Hoofdvorm
– Stijl, lijn / vlakverdeling
– Ordening
2. Licht
– Sfeer
– Contrast
– Verlichting, belichting, manipulatie
– Lichte en donkere accenten
3. Kleur
– Gevoel / emotie
– Contrasten
– Harmonie
– Kleurtoon / verzadiging
4. Techniek
– Oog en camera verschillen
– Scherp / onscherp
– Beweging / stilstand
– Beeldhoek / optiek
5. Perspectief en ruimte
– Platte afbeelding
– Relatieve grootte
– Hiërarchie tussen de onderwerpen
– Lijnen / grootte / scherpte / vorm
6. Manipulatie
– Eigen versie van de werkelijkheid
– Voor de camera, in de camera, na de camera
– Ongelijktijdigheid van tijd en plaats
7. Textuur
– De afdruk
– Raster / pixel / korrel
– Glans / mat
– Stof en materiaal weergave
8. Verhaal en symboliek
– Gebeurtenis in beeld
– Cultuur
– Beeldtaal
– Wie, wat, waar, wanneer
– Duiding
9. Context
– Verhaal erbij is belangrijk
– Seriematig
– Tijdgeest
– Samenhang tussen beelden
In de groep was het interessegebied goed verdeeld: landschappen, macro, abstract, portret en straatfotografie. Alle punten kwamen zo’n beetje terug wat genoeg ruimte voor discussie gaf. Mijn drie foto’s die de avond besproken ~allen genomen in Zutphen~ zijn:
Drie ramen | Water spiegeling | Brug |
De drie ramen en het gedeelte van een brug vielen onder het kopje vormstudie, waarbij het scherptepunt van de brug verkeerd lag. Het uitzicht op de gracht werd meer gewaardeerd.
De 2e les had een thema: Lente. Dit gaf bij mij een dilemma, want hoe laat je in een foto merken dat deze bijvoorbeeld niet in de zomer of vroege winter is gemaakt? Ik hield het heel cliché. Dat de laatste in scène was gezet, heb ik na alle positiviteit opgebiecht.
Narcissen | Lammetje | Vogelnestje |
Voor de laatste avond kregen wij aan de hand van het interessegebied een persoonlijk thema mee. De mijne was natuur en lijnenspel, het was wel duidelijk dat ik een erg esthetische fotograaf ben. Dat ik hiervan probeer los te komen, zal nog de nodige tijd kosten, maar de volgende foto’s heb ik op dezelfde avond nog laten afdrukken:
Fietser | Zonsondergang | Superleague |
De fietser had enige spanning, waarbij ik het jammer vond dat er niet meer op foto te zien was, zoals meer kleur of iets in de lucht, maar Janny vond dat niet erg. De zonsondergang was mooi, maar had iets meer aan de linkerkant mogen hebben. Het circuit gaf een prima lijnenspel.
Wij bedankten Janny met een bloemetje voor haar tijd en wensten haar veel succes met het afronden van de opleiding.
Het is nog even afwachten, maar misschien krijgt het nog een vervolg :unsure_tb: