09-02-2010 | Think before you post 2


Het jaarlijkse motto voor elke tweede dinsdag in februari om iedereen zich bewust te maken van de persoonlijke gegevens die men op internet plaatst.

Het is duidelijk dat je bijvoorbeeld de pincode of wachtwoord geheim moet houden, maar waarom niet de rest op het WWW verspreiden? Daar zijn MSN, Hyves, Facebook, Twitter of een blog toch voor bedoeld? Aan de ene kant is dat natuurlijk wel zo, maar volgens mij weet niet iedereen dat met een simpele zoekfunctie via Google al een hoop informatie te vinden is: Als het een keer op internet is neergezet, is het te achterhalen. Heel simpel.

MSN heb ik. Maar voordat ik allemaal dingen ga roepen over straat, huisnummer en de tijden dat ik niet thuis ben, ken ik de persoon aan de andere kant wel. Hyves moet ik ook ergens hebben. Ik doe er zeer weinig mee, allemaal bekenden, maar ook hier ben ik niet te persoonlijk. Daarbij zijn de pagina’s alleen beschikbaar voor degene die toegevoegd zijn als vriend.

Facebook en Twitter heb ik niet, maar in dit blog staat natuurlijk wel de nodige informatie. Persoonlijke dingen die ik meegemaakt heb. Zo kan ik bijvoorbeeld vertellen over dat A. gisteren mij heeft gevraagd of er hier nog sneeuw ligt? Ik heb bij thuiskomst deze foto vanuit het slaapkamerraam van de achtertuin gemaakt. Er is dus nog wel sneeuw aanwezig. Sterker nog, het kwam aan het eind van de middag weer naar beneden gedwarreld!

Is dit allemaal schokkende informatie? Ik blijf over het algemeen vrij oppervlakkig. Met opzet. Juist omdat iedereen mee kan lezen. Dus ik blijf heel netjes, geen gevloek en hou iedereen op de hoogte van mijn leventje. Zonder 06 nummer, woon- of werkadres.

Maar wat sommige allemaal op internet neerzetten! Daar mag je zowat alles weten. Je hebt bij wijze van spreken nog net geen pincode. En dan maar niet te spreken over de verloren films/foto’s die al dan niet zelf ooit een keer in een lollige bui het net op zijn gekomen en tijdens een goede carrièrestap boven water komen drijven. Of zelfs al voor je op sollicitatie komt, worden de ooit gedane uitspraken en/of nodige foto’s gevonden. Genoeg om je af te wijzen. Al met al vind ik de campagne ter bewustmaking (van vooral de jongeren) niet verkeerd.

Soms is het echt verstandiger om gewoon niks te zeggen :zip_ee:


Een reactie plaatsen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

2 gedachten over “09-02-2010 | Think before you post