16-03-2010 | De Fotofabriek


Vanuit de fotoclub werd er een bezoek aan afdrukcentrale “De Fotofabriek” georganiseerd. Altijd leuk om een kijkje achter de schermen te nemen.

Om een vergelijk te krijgen werd aan elk persoon die de avond zou komen een bestand gevraagd met de volgende voorwaarden:

  • 30 x 40 cm
  • 300 dpi
  • Adobe RGB

Dit gaf natuurlijk al een discussie over het (on)begrip dpi, maar omdat het bestand op groot formaat afgedrukt zou worden, werd netjes aan de eisen voldaan. Maar hierover later meer.

Eerst stond er een rondleiding op het programma, waar wij na een hapje en drankje met bijbehorend commercieel verhaal aan begonnen. Diverse grote apparaten kwamen langs, deurtjes werden opengetrokken, de toner in grote flessen werd getoond, snijtafels, fotoboeken, canvas, enz. Over alles werd verteld. Wij waren de eerste groep die zo’n rondleiding kreeg, dus het was voor hun ook even aftasten, maar het ging ze goed af.

Als afsluiter werden de foto’s op tafel gelegd. Tot onze verrassing was van elk bestand een afdruk in viervoud gemaakt; mat, glanzend en 2 verschillende diktes/soorten papier.

Het nadeel van de gekozen ruimte werd wel zichtbaar, want waar overal gebruik is gemaakt van verlichting met kleurechte lampen (TL 965 voor de kenners), was deze ruimte voorzien van normale (TL 830) verlichting en liep het overgrote deel even naar de naastliggende kamer om de kleuren de vergelijken.

Toen mijn bestand uit de massa tevoorschijn kwam, had ik blijkbaar toch niet aan alle voorwaarden voldaan: op het papier van 30×40 stond een afdruk van 20×30. De uitleg hiervan was dat de centrale niet direct een *.jpg kan afdrukken. Hiervan wordt eerst een *.pdf gemaakt, de originele waardes overgenomen en dan door de machine gehaald. Ik had weer wat geleerd en heb de heren bedankt voor de afdrukken.

De kleuren waren (zoals ook uit een test in Zoom 03-2010 blijkt) dik in orde :grin1_ee:

Een reactie plaatsen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.