Een terugblik op een jaar Farcows Fotografie, waar in het laatste jaar veel veranderd is. Het eerste evenement Autumn Desert Trail 2016 gebruik ik als startpunt waar ik meer begon te doen met mijn fotografie. De naam en website waren er al, maar de rest hing er zelfs na het ontwikkelen van het logo nog onsamenhangend omheen.
Een jaar Farcows Fotografie
Langzamerhand heb ik het uiterlijk van Farcows Fotografie aangepast, is het je opgevallen? De website is hetzelfde gebleven, op wat kleine tekstuele aanpassingen na. Zo heb ik gemerkt dat men niet snel geïnteresseerd is in mijn beleving van het evenement. Het is de website openen, klikken op de link naar de foto’s en klaar. Dus ik begin mijn verhaal van een evenement voortaan met een samenvatting als inleiding, met daarbij de link naar Oypo. Dan kan er gelijk plaatjes bekeken worden. Voor wie dan verder wil lezen, begint mijn verhaal en de rest van de blog.
Over plaatjes kijken gesproken. De galerij heeft een update gekregen, want die liet niet meer zien waar ik mij grotendeels mee bezig houd. Het beeld van landschap en macro, is vervangen door foto’s gemaakt tijdens diverse evenementen van het afgelopen jaar. Als je de blog doorneemt, zullen het herkenbare foto’s zijn.
SEO www.farcows.nl
Search Engine Optimization, oftewel zoekmachineoptimalisatie. Leuk voor scrabble.
SEO is een verzamelterm voor verschillende technieken die als doel hebben om een website te laten stijgen in de zoekresultaten van een zoekmachine.
De bedoeling is om zo hoog mogelijk in de resultaten van een zoekopdracht in de zoekmachines te komen, zodat mensen eerder op mijn websitelink klikken. Elk bericht wordt achter de schermen actief geoptimaliseerd door middel van het verbeteren van diverse factoren (techniek, inhoud, links) om het bezoekersaantal naar mijn website via relevante zoekwoorden vanuit zoekmachines te verhogen.
De snelheid van de site speelt hierin ook een rol. Het bleek dat mijn hoofdpagina veel tijd nodig had om te openen. Dat kon meer dan vijftien seconden duren. Als je dit aan een websitebouwer vertelt is de wereld te klein. Dat is natuurlijk schandalig, maar voor mij als simpele ziel die alles in eigen beheer heeft, betekende het een nieuwe uitdaging. Een jaar Farcows Fotografie heeft mij ook veel geleerd over dit onderwerp.
Vele, vele uren later had ik een redelijk beeld over mijn stukje WWW en ideeën om het aan te pakken. Yoast, XML-sitemap, Cache, Redirect 404, Google Alerts, Search Console, Google Analytics, AMP, etc. Een SEO woordenboek sloeg mij in mijn gezicht en met hulp van internet is het allemaal toegevoegd en ingesteld. Daarnaast moest ik mijn afbeeldingen qua grootte beperken. De carrousel aan de bovenkant telde 15 foto’s en die bleek sowieso een hoop seconden in beslag te nemen. Dat is inmiddels verbeterd en de nieuwe berichten worden structureel voorbereid alvorens deze online te plaatsen. Het resultaat? De website opent nu binnen vier seconden, en bij veel zoekopdrachten naar het evenement verschijnt de naam Farcows op de eerste pagina van Google.
Social Media
Op mijn persoonlijke Facebookpagina heb ik vanwege mijn achternaam al jaren een koe als profielfoto. Verkoeijen, ver – koeien, koe, grappig plaatje uitgekozen en klaar. Maar dat botste met mijn nieuw koetje uit het logo, dat weer gebruikt wordt op de Facebookpagina van Farcows. Na een jaar Farcows Fotografie zweeft de naam overal op het internet. Als er toen gezocht zou worden op farcows, zouden er twee resultaten verschijnen met elk een eigen koe als profielfoto. Dus ik heb de profielen aangepast en voor mijn persoonlijk profiel is een foto van mijzelf gekozen. De naam Dennis Farcows is veranderd in Dennis Verkoeijen, met als bijnaam Farcows. Op de pagina over de fotografie gebruik ik het nieuwe koetje, voor meer herkenbaarheid en eenheid tussen alle online uitingen.
Mijn originele logo vind ik minder geschikt om op social media te gebruiken. Het logo is rechthoekig en als dat in een vierkant of rond geheel geplaatst wordt, zijn de letters erg klein. Zeker op een telefoon.
Instagram is zoiets dat grotendeels op de smartphone gebruikt wordt. Daar heb ik nieuw leven in geblazen en gebruik ik naast Facebook en de website volop. Dit op aanraden van mijn broer die met zijn pagina ilovebreda meer dan 14.000 volgers heeft en mij op weg heeft geholpen met het instellen van profielfoto, naam en biografie.
Samen met andere tips en trucs hou ik mijn account nu bij, dus mocht jij ook Instagram hebben, hier ben ik te vinden: Instagram
Een andere app die ook op de smartphone te gebruiken is, is Twitter. Geen idee hoe dit nog leeft, maar het profiel heeft hetzelfde uiterlijk als de rest en van elk evenement plaats ik een bericht. En dat waren de voor mij drie belangrijkste social mediakanalen om te gebruiken.
Oypo, verkoopsite foto’s
Oypo, de site waar alle foto’s te bestellen zijn, heb ik vanaf de start gelijk gehouden. Als 1e foto laat ik steeds mijn logo zien. Op deze wijze is in het overzicht van een zoekopdracht direct te zien welk album van mij is. En dat logo in combinatie met het koetje was ook de reden om wat dingen om te gooien. Hierover later meer.
Omdat ik de laatste tijd veel vragen kreeg over de prijs van mijn foto’s, heb ik hier ook een kleine aanpassing gedaan. Als eerste werd de prijs genoemd voor een foto met alle rechten en dus gebruikt kan worden voor commerciële doeleinden. Dat bedrag is vele malen hoger als de prijs voor persoonlijk gebruik. Die pas tevoorschijn kwam bij het gebruik van het menu. Dit was niet voor iedereen duidelijk genoeg.
De klantenservice van Oypo liet mij weten dat de volgorde niet gewijzigd kon worden, dus ik heb de dure optie simpelweg verwijderd. Zo is in een opslag duidelijk dat de prijs van een foto (zonder de verwerkingskosten) niet boven de vijf euro uitkomt. Voor een commerciële aanschaf van een beeld kan rechtstreeks contact opgenomen worden met mij. Daarnaast speel ik nog met de gedachte om via werk aan de muur punt nl wat foto’s met landschappen, macro en stadsgezichten aan te bieden. Maar als dat zover is, zal ik een bericht op mijn website toevoegen.
Wat ook in ontwikkeling is, is de website van Oypo. Een van die ontwikkelingen is dat het voor de fotografen makkelijker is gemaakt om het album op de eigen site te plaatsen. De verdere financiële afhandeling zal via Oypo blijven lopen, zodat er nog steeds gecombineerd kan worden met foto’s van andere evenementen / fotografen. Het laatste evenement heb ik als voorbeeld gebruikt, >>klik hier<<
Digitale handtekening
Voor de communicatie is email (via het contactformulier) natuurlijk een veelgebruikt hulpmiddel. Mijn Gmail account droeg de naam Dennis ~farcows~ Verkoeijen, maar met een adres van letters en cijfers komt het amateuristisch over. Aan mijn website hangt een @farcows.nl die voor emailaccounts onbeperkt ingezet mag worden. In het archief van mijn inbox vond ik de juiste instellingen om een emailadres aan te maken. Deze is nog steeds gekoppeld aan mijn Gmail, maar voor de buitenwereld komt en gaat de email naar @farcows.nl in plaats van @gmail.com
Om het helemaal af te maken heb ik een handtekening aangemaakt met logo, links naar de website plus de drie bovengenoemde social mediakanalen. Als afsluiter wordt mijn motto genoemd: “ik ben er voor de deelnemers, niet voor mijzelf”. Dat wil zeggen dat ik van het begin tot einde aanwezig ben om zo iedereen vast te leggen die passeert en dat wordt gewaardeerd. Inmiddels telt mijn facebookpagina meer dan 200 volgers. Op naar nog een jaar Farcows Fotografie! Ik ga mij ervoor inzetten om het de komende tijd te blijven verbeteren en verder te zien groeien. Wie weet zie ik je bij een evenement.
De meeste evenementen worden via Facebook aangekondigd. Diverse organisaties hou ik hiervoor in de gaten, maar ik heb ze lang niet allemaal. Heb jij nog een tip voor mijn social media of als (sport)evenement in de drie noordelijke provincies? Laat het mij weten in bijvoorbeeld een reactie hieronder.
Met vriendelijke groet,
Dennis Verkoeijen